Jak urządzić pokój dziecka?
Rzecz jasna: im starsze dziecko, tym bardziej samo będzie chciało mieć w tej materii coś do powiedzenia. Nie ma więc chyba większego sensu opisywać, jak urządzić pokój dla nastoletniej pociechy, żeby nie podsycać odwiecznego konfliktu pokoleń, znanego jako „wojna domowa”. Natomiast kwestia „jak urządzić pokój dziecka” w wieku – jak najbardziej – dziecięcym jest problemem złożonym…
1. Sporo zależy jednak od wieku!
- strefa nauki – z biurkiem, szafką podręczną, półką na przybory etc.;
- strefa zabawy – miękki dywanik i oczywiście odpowiednie meble, do których da się upchnąć wszelkie rekwizyty;
- strefa snu – łóżko i ewentualnie stolik / szafka.
Jak zaprojektować wnętrze domu? – sprawdź nas.
2. Pokój niemowlaka
Wskazane są jasne i pastelowe barwy: pogodne i jednocześnie spokojne. Ponieważ w pokoju dziecięcym musimy trzymać sporo rzeczy, które powinny być pod ręką DLA NAS, a jednocześnie poza zasięgiem dziecka, więc warto postawić na szafki wiszące i półki. Raczkujący bobas jest bowiem w stanie prześcignąć w myszkowaniu nawet szopa-pracza. Pamiętając, że pierwsze miesiące dziecko spędza praktycznie na czworakach, dobrze jest zapewnić mu bezpieczne warunki w całym pokoju. Najlepiej w postaci bardzo miękkiej wykładziny. Warto też dłużej pomyśleć nad dziecięcym łóżkiem. Takie najbardziej typowe, malutkie łóżeczko niemowlęce jest bowiem stereotypem dość niepraktycznym. Wciąż jeszcze będzie pachnieć nowością, a już trzeba będzie je wymieniać na większe – czy ma to sens, niech każdy oceni sam. Alternatywą są pełnowymiarowe łóżka drewniane z zabezpieczeniami, które można po jakimś czasie całkowicie lub częściowo zdemontować.
Jak zaprojektować wnętrze mieszkania? – sprawdź nas.
3. Pokój przedszkolaka
Taki pokój może być (a nawet powinien) być nieco szalony. Dużo radosnych kolorów, zarówno na ścianach, jak i meblach, to recepta na dobre samopoczucie. Bardzo ważny jest pusty środek takiego pokoju, jako centralna strefa zabawy. Najlepiej, jeśli będzie to miękki dywan. Meble oczywiście niskie – dziecko musi mieć wszędzie łatwy dostęp. Duża liczba przegródek na drobiazgi pozwoli wyrabiać u dziecka nawyki do utrzymywania porządku. Żadne meble jednak nie załatwią całego problemu, dlatego warto wyposażyć pokój w dodatkowe akcesoria, czyli np. organizery z siatki: wiszące, stojące oraz w formie kieszonek.
4. Pokój małego ucznia
Tu już wchodzimy pomału do świata bardziej poukładanego i zorganizowanego. Przynajmniej w teorii, bo w praktyce może być z tym różnie 🙂 Jeśli jednak chcemy wyrabiać u dziecka wartościowe nawyki, to musimy mu to umożliwić. Podstawą będzie oczywiście wydzielenie wspomnianych wyżej stref, czyli strefy nauki, strefy zabawy i strefy snu. Jeżeli akcesoria związane z poszczególnymi strefami nie będą się pomiędzy nimi przemieszczać w sposób niekontrolowany, to będzie już ogromny sukces! To jest jednak założenie z gatunku „podręcznikowych” i zwyczajnie nie da się każdego dziecka na siłę dopasować do tego modelu. Dziecko w wieku 7-10 lat wykazuje już dużo cech indywidualnych, w które po prostu należy się wsłuchać i których absolutnie nie można lekceważyć. Dlatego też kwestia „jak urządzić pokój dziecka” w wieku wczesnoszkolnym zaczyna już pomału rządzić się ogólnymi zasadami, w których obok względów praktycznych, będą równolegle pojawiać się osobiste upodobania w zakresie wystroju wnętrz. I to oczywiście z naszym małym lokatorem powinno być w sposób profesjonalny uzgodnione 🙂
5. Podsumowanie
Podsumowując, urządzanie pokoju dziecka zależy w dużej mierze od wieku oraz jego potrzeb i preferencji. Dla niemowlaka najważniejsze jest zapewnienie bezpiecznej przestrzeni, jasnych i pastelowych kolorów oraz praktycznych mebli, które pozostaną poza zasięgiem malucha.
Dla przedszkolaka ważne jest wprowadzenie kolorów i radości, przy zachowaniu centralnej strefy zabawy z miękkim dywanem. Meble powinny być niskie, a liczne przegródki pomogą w utrzymaniu porządku. Dodatkowe akcesoria, takie jak organizery, mogą być pomocne.
Natomiast dla małego ucznia istotne jest wydzielenie strefy nauki, zabawy i snu. Możemy wprowadzić bardziej poukładany i zorganizowany układ w pokoju, ale nie zapominajmy o indywidualnych potrzebach i preferencjach dziecka, które również powinny być brane pod uwagę. Ostatecznie, projektowanie pokoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym powinno uwzględniać zarówno względy praktyczne, jak i osobiste upodobania małego lokatora.